Co ja pacze… czyli co wróży samolot w TVP ABC.

Dzisiaj będzie społecznie, a nawet genderowo. Wszystko dla tego, że zawiesiłam się na tym co zdarzyło się kilka dni temu i chce się tym z Wami podzielić.

Zaczęło się dość niewinnie. Wymiękłam, nie ogarnęłam, poszłam na łatwiznę- z wyrzutami sumienia włączyłam Kropeczkom telewizor i zajełąm się pilną robotą ‚na wczoraj’.

Skaczę po programach, świadoma odpowiedzialności na mnie ciążącej. Patrzę, jest TVP ABC, myślę ok, bezpieczna opcja. W końcu TV publiczna z misją.

Kątem oka śledzę program, patrze jakieś wróżki, czarne koty, czarodzieje, wiadomo Andrzejki. Pozdro dla Andrzejów:) Klimat niczym z Mickiewiczowskich dziadów. Jest skansen, ‚stara baba’ w stroju ludowym leje wosk, mówi o tradycji obchodów andrzejkowych itp. Myślę sobie, ok.

Akcja przenosi się do sudia, tam pan w pelerynie bawi się szklaną kulą i pyta dzieci kto ma kulę. No jak to kto? A no wiadomo czarodziej mm, czarownica ma, no i… cyganka ma. Hmm… myślę: grząski temat, trudny, niewdzięczny, zły. Nic to, nie zrażam się, oglądamy dalej.

Znowu studio- kolejne atrakcje, dzieci wróżą z pudła. Wiecie wyciagają stamtąd różne rzeczy, a prowadzący z pasją godną większej sprawy śmiało interpretuje znaleziska. Chłopiec wyciąga stetoskop (pielęgniarski). Kim będzie pyta (siebie) prowadzący… Lekarzem, tryumfalnie odpowiada sobie sam. Dziewczynka wyciąga samolot. Kim będzie? Chwila napięcia. No kim będzie, no stewardesą oczywiście, odpowiada sam sobie prowadzący… WTF?! Co jest k***a, myślę.

Nie wytrzymuję, przełączam… patrzę Cejrowski, odcinek chyba o rytualnym uboju zwierząt. Wracam na TVP ABC.

Kolejna dziwczynka wyciąga książkę- kim będzie? Pyta tym razem dzieci. Chłopiec odpowada: bibliotekarką… Ręce mi opadają. Mała dziewczynka ratuje sytuację i mówi roztropnie choć cichutko: pisarką!

Ggdzie jest Rada Etyki Mediów ja się pytam? Gdzie?! Bo to jakaś kpina. Czy ktoś kontroluje programy dla dzieci pod kątem maks super hiper mega mega seksizmu? Gdzie jest Magdalena Środa, gdzie Kazia Szczuka? Dziewczyny, ratunku!

Tak pomyślałam, a po chwili przyszłą refleksja, że sama nie jestem lepsza… Co więcej śmiem twierdzić, że Wy też nie. Wiecie co myślę, jak widzę ch***go kierowce? Baba! Co więcej, miałam kiedyś taką paskudną akcję na parkingu pod hipermarketem, w dzień kobiet, żeby było śmieszniej. Jakiś facet zżymał się, że ‚baba mu (rzekomo)miejsce zajęła’. Tak tak, chodziło o mnie. Wiecie co mu odpowiedziałam: ‚jeździsz pan jak baba, to ci baba miejsce zajęła’. AAAAA… Nie jestem z siebie dumna… Kultura wdrukowała mi w głowę syf! Nie chcę, żeby wdrukowała go moim córkom.

Przypomina mi się filmik zrobiony przez PR’owców marki Always ‚co to znaczy robić coś jak dziewczyna’ #LikeAGirl. Pamiętacie? http://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs

Advertisements

10 responses to “Co ja pacze… czyli co wróży samolot w TVP ABC.

  1. Smutna prawda, wkoło wmawia się, że dziewczynki, a później kobiety wszystko robią gorzej od chłopców/mężczyzn, dlatego zajmują mniej odpowiedzialne stanowiska, a później same o sobie myślimy negatywnie. W Polsce chyba ponad 80% kobiet ma kompleksy! Nic dziwnego skoro zewsząd wpomopowuje się od małego, że jesteśmy troszkę ułomne, że jedyne w czym jesteśmy dobre to gotowanie i kosmetyki bo to w końcu takie głupiutkie niewymagające większej inteligencji zajęcia :/. Ps świetny blog, czytam z przyejemnością.
    Pozdrawiam

    • Dzięki za miłe słowa!

      Z tym ‚robieniem gorzej’ to prawda, a potem jest dobre wytłumaczenie czemu zarabiamy mniej na tych samych stanowiskach. Kiedyś czytałam w jakimś opinotwórczym tygodniku, jak szef poważnej instytucji finansowej robił z siebie bałwana, mówiąc że przecież jeszcze mąż przynosi pensję więc ta kobieca jest przecież nie tak ważna- brzmiało jak żart.
      W UE kobiety zarabiają średnio 20% mniej niż mężczyźni. Kiedy rozpoczyna się publiczna debata na ten temat, zawsze pojawiają się oskarżenia o babską histerię, no bo przecież to logiczne, że zarabiają mniej- wiadomo są głupsze, słabsze, mniej wykształcone, mniej doświadczone itp. Ciekawe robi się kiedy próbujemy te dywagacje podeprzeć twardymi faktami. Nie wiem czy są badania dotyczące wszystkich tych ‚wskaźników’, ale zdaje się, że jeśli chodzi w IQ to nie ma znaczących statystycznie różnic, a ze statystyk OECD wynika, że wskaźniki ukończenia studiów wyższych dla kobiet wynosi 46%, a dla mężczyzn 31%…

      Co do kosmetyków, to tak się utarło, że to taka niewyszukana pasja i trochę wstydliwe poświęcać jej tyle czasu, no bo ile można rozwodzić się nad kremem? Co ciekawe nikt nie śmie tak powiedzieć kolesiowi studiującemu osiągi kolejnych BMW serii M, czy wydającemu krocie na kolejne roczniki Barolo od Bartolo Mascarello czy jakieś drony i inne tam latające zabawki…

      Pozdrawiam!

    • Dziękuję. Tekst powstał z niezgody na taką paskudną stereotypizację i zwykły w***rw. Szybkie tel. do psiapsiół nie pomogły, więc musiałam to napisać i podzielić się jeszcze z Wami, tu zaglądającymi 🙂

    • Dziękuję. Wolałabym, żeby nie było tematu i taki wpis po prostu nie musiał powstawać… Nigdy nie pisałam żadnych skarg, ale się zastanawiam czy tym razem nie powinnam- takie rzeczy nie powinny mieć miejsca w publicznej TV i nie może być na nie przyzwolenia.

  2. Przyznać muszę niestety, że masz rację co do stereotypów. To chyba takie zakorzenienie bo ta kobieta zawsze była przedstawiana jako „słabsza” bo nie polowała, tylko pilnowała ogniska domowego. I faktycznie, kobieta nie dorównuje może mężczyznom w sile fizycznej (choć przecież dziecko to rodzi ona) ale umie robić wiele rzeczy lepiej – np. wbrew pozorom lepiej prowadzi, uważniej i ostrożniej.

  3. Hej, hej, nie przesadzajmy… No przecież od wieków w książkach to chłopcy byli strażakami, policjantami, kierowcami. A dziewczynki piosenkarkami, tancerkami, mamami, kucharkami. I nikt na tym nie ucierpiał. Jak ktoś dorośnie to wie, że może sobie wybrać taki przedmiot zainteresowań jaki tylko chce. Ale po co do małego robić dzieciom mętlik i wprowadzać jakąś rewolucję?

    • O rany, nie wiem co Ci odpowiedzieć… tym komentarzem zrobiłeś mi mętlik w głowie podobny do tego jaki musiał mieć nieszczęsny prowadzący owy program kiedy próbował wymyślić jakąż to pracę kobieta może wykonywać na pokładzie samolotu;D Myślę, że każde dziecko wie, że może robić co chce… szczególnie zanim dorośnie;) W tym wpisie chodzi mi głównie o to, że program tv publicznej opłacanej z abonamentu, z misją itp. nie powinien promować w jakikolwiek sposób poglądu odmiennego, czyli mówiąc wprost seksistowskiego.

  4. Tak już jest, że nawet gdy słyszysz słowo „chirurg” myślisz o mężczyżnie ze skalpelem I w maseczce… Btw. Twoja riposta facetowi – przednia, mimo wszystko lepiej mieć do tego nieco dystansu… podpisana: inżynier metalurg 😉

a Ty, jak myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s