Nakarm swoją skórę- niski indeks glikemiczny kluczem do czystej, zdrowej skóry?

Kiedy borykamy się z trądzikiem szukamy wszelkich możliwych sposobów na walkę z nim… Dieta jest czynnikiem, którego wpływ budzi liczne kontrowersje. Pewnie nie raz słyszeliście dobre rady babć, cioć czy koleżanek żeby nie jeść czekolady, słodyczy, ostrych potraw itp.? Czy są jakieś racjonalne przesłanki do wykluczenia takich produktów z diety? Szczególnie jeśli mamy trądzik o etiologIi hormonalnej, jak u licha nie jedzenie czekolady ma nam pomóc? A wiec po kolei…

Wszytkiemu winna insulina?

Trądzik może być wynikiem zachwiania równowagi hormonalnej w organizmie- to dość oczywiste stwierdzenie. Kolejne już takie oczywiste nie będzie- jego przyczyną może być zwiększona oporność insulinowa, co może pośrednio wiązać się z zaburzeniami ilościowymi i jakościowymi (gęstość) w wydzielaniu przez skórę łoju, a to przez wpływ androgenów a także naszej wzmożonej wrażliwości na nie powodowanej właśnie opornością insulinową.

Dr Loren Cordain (Colorado State University) badał dietę plemion Ache (myśliwi)  i Kitawańczyków (wyspiarze) – zauważył, ze nie zdarza się tam cukrzyca- analizując ich diety doszedł do wniosku, że mimo, że zupełnie różne łączy je fakt, że odznaczają się niskim indeksem glikemicznym (niski indeks glikemiczny mają produkty po, których zjedzeniu poziom cukru we krwi rośnie powoli). Poza byciem wolnymi od cukrzycy, członkowie tych nacji nie mają też trądziku… przypadek?;>

Dociekliwym polecam ksiażkę Loren’a Cordian’a: The Dietary Cure for Acne

Loren Cordain, Ph.D. The Dietary Cure for Acne

Loren Cordain, Ph.D. The Dietary Cure for Acne

Nasza ‚nowoczesna’ dieta w jest raczej bogata w produkty przetworzone o wysokim indeksie glikemicznym- pieczywo czy makaron z białej mąki, nie wspominając o ciastach, słodyczach, słodzonych napojach itp. Taki posiłek powoduje szybki skok stężenia glukozy i insuliny, ale także insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1, który wspólnie z insuliną „napędza” produkcję androgenów. Dodatkowo IGF-1 w bardzo dużej ilości występuje w mleku krowim- warto o tym pamiętać- wg. mnie jest to kolejny dobry powód do unikania mleka w diecie. Na domiar złego, insulina i IGF-1 hamują syntezę SHGB (białka wiążącego hormony płciowe i odpowiedzialnego za ich transport we krwi). A więc koniec końców androgenów jest nie tylko więcej, ale swobodnie krążą w naszych organizmach, docierając min. do skóry gdzie pobudzają do nadmiernej pracy gruczoły łojowe. W okresie dojrzewania wszyscy przechodzimy krótki okres zwiększonej insulino oporności- czego objawem jest często tzw. ‚trądzik młodzieńczy’, większość z niego wyrasta, niektórzy borykają się z problemem długie lata- objawem jest nie tyko trądzik, taki stan w organizmie może doprowadzić do cukrzycy.

Tak więc, zamiast wydawać krocie na wątpliwej skuteczności kosmetyki ‚przeciwtrądzikowe’ skupmy się na prawidłowej diecie o niskim indeksie glikemicznym ( a do tego odwiedźmy dermatologa i endokrynologa:).

Co więc jeść a czego unikać?

Polecam zajrzeć na strony poświęcone np. diecie Montignaca, opartej o produkty z niskim indeksem glikemicznym– tam zazwyczaj znajdziemy tabele z wyznaczonymi indeksami dla poszczególnych produktów, np.: http://dietamm.com/indeks-glikemiczny

W naszej diecie podejrzanych o nasilanie albo wręcz powodowanie procesu trądzikowego w naszej skórze jest więcej, najwięcej dowodów jest przeciwko glutenowi i mleku krowiemu- zgłębię temat i podzielę się wynikami w kolejnych wpisach!

Reklamy

a Ty, jak myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s